الأربعاء، 22 يونيو، 2011

سائق الرئاسة لـ«صوت الأمة »:مبارك كان دائم «سب الدين»

الصفحه الرئيسيه

صفوت الشريف كان يحضر لمبارك الراقصات والفنانات «لزوم الفرفشة والنعنشة»!

· سوزان وجيهان السادات «حبايب» وكمان جمال مبارك وجمال السادات!

كتبت:شريفة شحاتة

تصوير : صلاح الرشيدي

مازالت خزانة أسرار 30 عاماً خلف القضبان.. أسرار مقر الرئيس وماذا كان يحدث بداخله يكشفها لنا هذه المرة سائق في رئاسة الجمهورية اسمه عيد خضر يتجاوز الخمسين عاماً التحق بالعمل في قصر الرئاسة عام 1990 وخرج منها 2006 بعدما أجبروه علي كتابة استقالته .

«صوت الأمة » التقته وكان هذا الحوار :

> كيف تم اختيارك للعمل بمقر الرئاسة ؟

-جاءتني شخصية كنت اعرفها وقال لي مطلوب سائقين في مقر رئاسة الجمهورية وأخذني من يدي وطلبوا مني أوراق وقاموا بعمل اختبارات وتحاليل وحاجات كدة يعني ودخلت مقر الرئاسة كسائق ركاب في الأول كانت مهمتي إحضار الاطعمة الخاصة بالرئيس ومقر الضيافة وبعد كدة كلفت بتوصيل السيدة سوزان للمطار لما تكون مسافرة في أي مكان .

> هل حقيقي أن مبارك كانت تأتي له الأطعمة من االخارج ؟

-ليس حقيقياً هذا الكلام هو كان في تعامل مع محلات فخمة كانت تقوم بتقديم بأفخم أنواع الاسماك من مصر وفي قصر الرئاسة كان يوجد به أفضل الطهاة في العالم!

> ما هي المرة الأولي التي شاهدت فيها مبارك ؟

-لما كنت رايح عشان أسوق السيارة وكان هو موجود في قصر العروبة يومها كنت أول مرة أشوف فيها مبارك وجهاً لوجه ويومها حصل موقف أمام عيني جعلني أكره مبارك مع أنني كنت بحبه وكانت فرصة عمري لما عرفت اني هشتغل مع الرئيس شفت الرئيس يسب بالدين للسفرجي عشان شرب حاجة ساقعة يومها قلت في سري معقولة وطبعاً كان ممنوع أني اطلع سر أي حاجة شفتها في قصر الرئيس وحسيت ساعتها ده مرض نفسي ولما كنا نروح معاه في صلاة العيد قبل ما تختم الصلاة لازم نكون واقفين بجوار السيارات حتي لواءات الحراسة الموجودة .

> علاقة مبارك بالحاشية كانت شكلها إيه ؟

-اقرب ثلاثة لقلب وعقل الرئيس كان زكريا عزمي وجمال عبد العزيز كان مسموحاً لهما بكل شئ ويتحكموا في كل حاجة داخل قصر الرئاسة .

> إيه المواقف اللي شفتها داخل مقر الرئاسة ؟

-في حاجة الي الآن لم أجد لها تفسيراً ومش عارف اوصل ليها علاقة مبارك بربنا وهذا شئ خاص ولكن في مرة كنت بستعد عشان نتحرك بمدام سوزان هوصلها للمطار وكان في سفرجي داخل مقر الرئاسة شغل إذاعة القرآن الكريم وفجأة وجدنا الرئيس بيصرخ شوفوا ابن الـ«........» ده العزاء امتي وهنروح نعزي في مين وكان علي طول بيسب الدين وكان لما يجي ملك عربي مثل ملك الأردن أو الشيخ زايد ففي مرة كان الشيخ زايد رحمة الله في زيارة للرئيس المخلوع قعد معاه ساعة وبعدها قدم لنا هداية ساعات ذهب ومبلغ مالي كبير بعد انصراف الشيخ زايد ومن كان معه وجدنا زكريا عزمي يأخذ مننا كلنا الساعات كان نوعها رولكس وعلي فكرة مبارك كان مبيحبش السواقين المدنيين ولا يثق فينا كان بيفضل دائما سواقين من القوات الجوية .

> ما هي أغرب المواقف التي شاهدتها ؟

-في مرة قالولي استعد عشان رايحين المطار انا فضلت أفكر مطار ليه الرئيس موجود وحرمه واولاده كلهم هنا هنروح المطار ليه المهم رحت وكل طقم الحراسة ومعايا لواء وفجأة جاءت طائرة وكانت جايبة من واشنطن تخيلي الضيف مين «جزمة » جاية من واشنطن لمدام سوزان مبارك عشان هتحضر مناسبة تاني يوم فطلبت جزمة من واشنطن !

> تردد كلام كثير عن علاقة مبارك ببعض الفنانات ؟

-بصي حضرتك كان في عربية مرسيدس «فاميه» أي سيارة كان بيتم تفتيشها إلا هذه السيارة ممنوع أي أحد يقترب منها لما شفتها أكثر من مرة سألت اشمعني السيارة دي التي لا يتم تفتيشها قالوا لي الرئيس أمر بذلك وعرفت بعد كدة كانت بتأتي ببعض الفنانات وشفت واحدة منهم راقصة مشهورة جداً اتجوزت كثير عرفي شفتها اربع مرات جاية للريس وفي مرة حكي لي أحد حراس الرئيس لما كنا نقعد ندردش مع بعض لما يكون الرئيس مسافر للخارج أن مبارك طلب فنانة معينة «......» وكلموا هذه الفنانة بالفعل رفضت قالوا لها انت ناسية نفسك ولا أيه ده طلب رئيس الجمهورية واللي كلمها كان صفوت الشريف المهم الفنانة قالت للسيد صفوت أنها مسافرة وهترجع علي طول وسافرت السعودية وجاءت محجبة لما بلغوا الرئيس أنها جاءت مصر قال خلاص دي بقت قنطار قطن متلزمنيش!.. وصفوت الشريف كان مسئول جلسات الفرفشة والنعنشة لمبارك بالراقصات والفنانات التي كان يحضرها له.

> ما علاقة مبارك بسوزان ؟

-انا معرفش غير موقف واحد بس ان لما كان الريس يكون في مأمورية عنده هي كمان تقول أنا رايحة كذا بيروح شرم تروح هي شرم قبله بيوم كان في «عند» بينهم.

> ما سبب تركك للخدمة ؟

-السيد زكريا عزمي لما بلغت أن محمد رضا المشرف علي السواقين سرق عهدة بلغت اللواء سعود داخل مقر الرئاسة بما شاهدته فابلغ زكريا عزمي فقال لمديري يمضي علي الاستقالة دلوقتي ويمشي حالاً كتبت فعلاً الاستقالة لأني بصراحة خفت علي ابني الصغير مشيت ورحت اشتغل في شركة سياحة في شرم الشيخ بعد اسبوع صاحب الشركة يقولي انا مش عايز مشاكل اتفضل امشي وفضلت كدة كل ما أروح مكان يقولولي والله احنا مبسوطين بشغلك بس احنا مش عايزين مشاكل واشتغلت سواق علي تاكسي !

> مرتبك كان كام في قصر الرئاسة ؟

-الرسمي 1500 جنيه واحيانا كان في هدايا أو حوافز لو حد زارنا من ملوك العرب .

> هل حقيقي أن كان في علاقة بين اسرة مبارك وجيهان السادات ؟

-سوزان وجيهان كانا دائمتيا الإتصال ببعضهما وعلاقتهما كانت جيدة وشاهدت اكثر من مرة جمال السادات مع جمال مبارك وكانت في سيارات مخصصة من رئاسة الجمهورية للسيدة جيهان السادات تتحرك بها وأنا كلفت بالعمل مع مدام جيهان لمدة شهر وبعدها رجعت تاني قصر الرئاسة .

> سر علاقة جمال وعلاء مبارك كان شكلها إيه ؟

-كالفرق بين السما والأرض علاء كان أطيب بكثير وبيحب يعمل خير واللي في جيبه مش ليه كان طيب ويسلم علينا اما جمال مبارك اعوذ بالله عامل زي الانجليز ماكنشي بيقول صباح الخير ولا سلام عليكوا لأي حد !


الصفحه الرئيسيه



إحالة نجيب ساويرس لنيابة الأموال العامة بتهم الإستيلاء على المال العام








ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق